Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

Παραεμπόριο, οι καταναλωτικές Μαϊμουδιές μας και η συμβολή μας στην Κρίση και την ανεργία

του Μανώλη Γ. Ψαρουδάκη, Πρόεδρου Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου

Δεν είναι η πρώτη φορά που αναφέρομαι στο θέμα του παρεμπόριου, στην συνδικαλιστική ατζέντα και του Ρεθύμνου υπήρχε από όταν παρέλαβα τις σημειώσεις 15 χρόνια πριν και το συναντάμε ακόμα όχι ίδιο αλλά μεγαλύτερο δυστυχώς με όλες τις παρενέργειες του στην Ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Θα προσπαθήσω με στοιχεία και αριθμούς να περιγράψω αυτή την κατάσταση και να προτείνω λύση.

Σύμφωνα με την πρόσφατη Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για  «την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας από τα Τελωνεία της ΕΕ», η Ελλάδα δέσμευσε το 2009 21.990.722 τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων, αριθμός που την τοποθετεί στην κορυφή του αντίστοιχου πίνακα στο σύνολο των κρατών μελών της ΕΕ. Ακολουθούν η Ολλανδία, με κατασχεμένα πέρυσι 17,9 εκατ. αντικείμενα, η Ιταλία με 12,9 εκατ. και η Βουλγαρία με 11,3 εκατ. Την ίδια στιγμή ο αριθμός των σχετικών υποθέσεων στις οποίες παρενέβησαν οι ελληνικές τελωνειακές αρχές την ίδια χρονιά ανέρχεται στις 253. Από τη σχέση ανάμεσα σε αυτά τα δύο μεγέθη προκύπτει ο εξαιρετικά δυναμικός χαρακτήρας της εισροής προϊόντων απομιμήσεων από τα ελληνικά λιμάνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το σύνολο των δεσμευμένων προϊόντων στην ΕΕ το 64,4% προέρχεται από την Κίνα, το 14.6% από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το 4.5% από την Αίγυπτο, το 4.1% από την Κύπρο, το 2,3% από την Ινδία, το 1,9% από την Ταϊβάν, το 1,4% από το Χονγκ Κονγκ  και το 1,1% από την Τουρκία .

Τα δίκτυα διακίνησης προϊόντων απομιμήσεων είναι διεθνικά, αλληλοεπικαλύπτονται και με άλλες παράνομες δραστηριότητες, είναι διαρκώς εξελισσόμενα, λόγω της αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών και εκμεταλλεύονται τα διάφορα ελεγκτικά κενά που εμφανίζονται σε κάθε χώρα.
Στην Ελλάδα, τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι συνιστούν τα κύρια κέντρα διακίνησης, ενώ τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας είναι οι πρώτοι υποδοχείς των φορτίων, κυρίως, από την Ιταλία.
Αυτονόητη δράση θα έπρεπε να είναι:

Πρώτον, να βελτιωθούν περαιτέρω οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, ιδίως στα μεγάλα λιμάνια, για να αυξηθεί ο αριθμός των δεσμευόμενων προϊόντων, και
Δεύτερον, να προωθηθούν διεθνείς συνεργασίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου στη γενική του διάσταση.
Γίνεται; Όχι, ή σχεδόν όχι!
Μπορεί να γίνει; Ασφαλώς!
Πως; Όπως το καλοκαίρι του 2004 σ' όλη την χώρα και ειδικά στο Λεκανοπέδιο δεν υπήρχε δείγμα παρεμπόριου.
«Ο τζίρος του παρεμπορίου στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 20 δις ευρώ, κάτι που σημαίνει απώλειες εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο της τάξης τουλάχιστον των 5 δισ. ευρώ, αν υπολογίσει κανείς ότι το 23% είναι η απώλεια από το ΦΠΑ και άλλο τόσο από την φοροδιαφυγή, σύνολο 10 δισ. ευρώ !!!
Αναφορικά με το λαθρεμπόριο απομιμήσεων, εκτιμάται  ότι ο τζίρος των προϊόντων μαϊμού ανέρχεται στα 9 δισ. ευρώ και όσον αφορά το ποσοστό κυκλοφορίας αυτών των προϊόντων, στην ένδυση-υπόδηση το ποσοστό ανέρχεται στο 20%, στα ηλεκτρικά είδη στο 10%, στα είδη δώρων (gadget) στο 15%, στα ποτά-καπνό περίπου στο 2,5%, ενώ στα τρόφιμα το ποσοστό ακόμη είναι μη μετρήσιμο.”
Πριν ένα μήνα στην Αθήνα προγραμματίστηκε ημερίδα  για την καταπολέμηση του παρεμπορίου και της απομίμησης επώνυμων προϊόντων, την οποία οργάνωσε η Γαλλική Πρεσβεία και στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι γαλλικών εταιριών επωνύμων προϊόντων, εκπρόσωποι της αγοράς, η οποία ήταν η 4η  τα τελευταία χρόνια ενημερωτική ημερίδα αντιμετώπισης του παρεμπορίου και παραποίησης προϊόντων, παρουσιάστηκαν και επισημάνθηκαν περιπτώσεις «γνήσιου και πλαστού», με βάση πραγματικά παραδείγματα, μια ημερίδα που δείχνει και την κουλτούρα, αλλά και την οπτική γωνία της διοργανώτριας χώρας για το πρόβλημα.
Στην Ελλάδα, από την Ελλάδα, Τι;;;

Αδιαφορία – Ανοχή – Άγνοια

Η αδιαφορία των ανθρώπων της εξουσίας και έλλειψη αναποφασιστικότητας.
Η ανοχή των μηχανισμών ελέγχου και πολλές φορές η διαπλοκή τους.
Η άγνοια του  καταναλωτικού κοινού, ο ωχαδερφισμός κοστίζουν και κοστίζουν σ' όλους και οι περισσότεροι δυστυχώς μέχρι τώρα στις εκκλήσεις μας ως εκπρόσωποι της αγοράς νόμιζαν ότι είχαμε μόνο κίνητρα προσωπικής ιδιοτέλειας.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Πρέπει να προωθηθούν άμεσα καμπάνιες ενημέρωσης με στοχευμένες δράσεις,

Για τους ανθρώπους που διαμορφώνουν και αποφασίζουν, έχουν εξουσία, δηλ. Βουλευτές, Υπουργούς, Υφυπουργούς, Περιφερειάρχες, Δημάρχους.
Για τα όργανα και υπηρεσίες ελέγχου, Διοικητές Αστυνομίας, Λιμενικού, Προϊστάμενους Διευθύνσεων Εμπορίου, Δημοτικής Αστυνομίας κ.α.
Για τους καταναλωτές για τους κινδύνους που ενέχουν τα προϊόντα απομιμήσεων, αλλά και για τις αρνητικές συνέπειες που έχει το παρεμπόριο στα έσοδα του κράτους, για την ελληνική παραγωγή αλλά και το εμπόριο και την απασχόληση.
(Οι καμπάνιες αυτές θα πρέπει να γίνουν σε συνεργασία των Υπουργείων Ανάπτυξης – Οικονομικών – Εργασιών).

Άλλοι διαμαρτύρονται, άλλοι γκρινιάζουν, άλλοι αγανακτούν για τις περικοπές από όλους τους μισθούς, συντάξεις, επιδόματα κ.α. Το σύνολο αυτών ένα εκατομμύριο επτακόσια ευρώ (1,7 εκ. €) δηλαδή :
Το 34% των απωλειών του Φ.Π.Α. του τζίρου του παρεμπορίου.
Το 19% του τζίρου των προϊόντων μαϊμού.
Το 17% των απωλειών από τους φόρους και Φ.Π.Α. από το παρεμπόριο.
Από την περαίωση έχουν μαζευτεί 440εκ € και υπάρχει ο στόχος των 700 εκ. €, καταλαβαίνετε τι θα γλιτώναμε άλλα και το μέγεθος του προβλήματος!!!

Ελπίζω τώρα ότι αυτή η διαδικασία και η ανεξέλεγκτη δράση του παρεμπορίου όλα τα προηγούμενα χρόνια, στην Ελλάδα με τα προαναφερθέντα ποσά, να κάνει ορισμένους να αντιληφθούν ότι το θέμα δεν είναι καθαρά επαγγελματικό ή συντεχνιακό αλλά είναι πρωτίστως Εθνικό.
Όταν δεν υπάρχει πόλη, χωριό, αγορά που τώρα και αρκετά χρόνια να μην βλέπουμε και να “τιμούμε”, δυστυχώς με τον οβολό μας, την δραστηριότητα αυτή, γεμίζοντας τα σπίτια μας με άχρηστα και επικίνδυνα, πολλές φορές πράγματα, αφαιρώντας όμως εκείνη την στιγμή την δουλειά από εργαζόμενους σε βιοτεχνίες, εμπορικά καταστήματα και το χειρότερο, με το μαϊμού ρουχαλάκι, την απομίμηση στα παπούτσια, με το ψεύτικο παιχνίδι, αναθρέψαμε μια γενιά παιδιών που τώρα με τόσα ψεύτικα και δήθεν μένουν άνεργα γιατί δεν μπορούν να εργαστούν ή να κάνουν την δική τους επιχείρηση, παρ' όλο που έχουν τις γνώσεις και έχουν περισσότερα προσόντα από τους γονείς τους!!!

Να μην γίνει κανείς από όποια θέση και να κατέχει, να μην ασχοληθεί το επόμενο διάστημα με το πρόβλημα αυτό, όπως στην εορταστική περίοδο που έρχεται, κανείς από εμάς, κανείς καταναλωτής, να μην αγοράσει τίποτα χωρίς απόδειξη και εκτός καταστήματος, ως πράξη ευθύνης, παραφράζοντας το σύνθημα “φέρτε πίσω τα κλεμμένα” με
“ΦΕΡΝΩ ΠΙΣΩ ΤΑ ΧΑΜΕΝΑ!!!”


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου