Ιδιαίτερα δύσκολο για όλες τις κατηγορίες των εταιρειών του κλάδου ένδυσης- υπόδησης της χώρας μας αναμένεται να είναι το τρέχον έτος. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα πρόσφατης μελέτης της Ηellastat, στην οποία ακόμη χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι ειδικά στον τομέα του ενδύματος, βάσει των αρχικών πωλήσεων κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, και κυρίως των δειγματισμών για τη χειμερινή κολεξιόν του 2010, υπολογίζεται ότι ο τζίρος στη λιανική θα είναι μειωμένος κατά 30%-40%, προκαλώντας περαιτέρω προβλήματα σε όλη την αλυσίδα διανομής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής σήμερα αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου ένδυσης και υπόδησης λόγω του υψηλού ανταγωνισμού από χαμηλού κόστους εισαγόμενα προϊόντα, της έλλειψης πρώτων υλών και του υψηλού, όπως χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές, εργατικού κόστους.
Η πτώση της παραγωγής, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, έχει αποτυπωθεί στο κλείσιμο επιχειρήσεων, στην απόφαση μεταφοράς σε παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό (π.χ. Βαλκάνια, Ασία), καθώς και στη στροφή στις εισαγωγές. Ο κλάδος παρουσιάζει υψηλή εισαγωγική διείσδυση, με κύριες χώρες προέλευσης των προϊόντων την Ιταλία, την Κίνα και την Ισπανία. Το 2008 το έλλειμμα στην ένδυση ανήλθε σε 1,3 δισ. ευρώ και σε 252,9 εκατομμύρια τεμάχια, ενώ στην υπόδηση σε 545 εκατ. ευρώ και 70 εκατομμύρια ζευγάρια.
Οι εισαγωγικές επιχειρήσεις λειτουργούν σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, σε δύο επίπεδα κυρίως: στη σύναψη συνεργασιών με τους ξένους οίκους για αντιπροσώπευση των προϊόντων τους στην εγχώρια αγορά και στη λιανική προκειμένου να εξασφαλίσουν παραγγελίες κατά τη διάρκεια των δειγματισμών.
Τόσο στην ένδυση όσο και στην υπόδηση πολλές εισαγωγικές επιχειρήσεις έχουν επεκταθεί και στη λιανική, αναπτύσσοντας αλυσίδες καταστημάτων με τις φίρμες τους. Σύμφωνα με εκπροσώπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Ηellastat για την εκπόνηση της μελέτης, η πίεση που ασκείται στην αγορά εξαιτίας της ύφεσης είναι πολύ υψηλή, καθώς η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί και χαρακτηρίζονται από αρνητική ψυχολογία.
Το παρεμπόριο και η διακίνηση πλαστών προϊόντων αποτελούν επίσης σημαντικά προβλήματα, εντείνοντας τον ανταγωνισμό σε μια περίοδο όπου μερίδα καταναλωτών στρέφεται στη φθηνότερη λύση. Επιπλέον, η έντονη εποχικότητα του κλάδου και ο κίνδυνος απαξίωσης των εμπορευμάτων, σε συνδυασμό με τα υψηλά εργατικά κόστη και μισθώματα, συνεπάγονται υψηλές απαιτήσεις σε κεφάλαιο κίνησης και ορθή οικονομική διαχείριση.
Τέλος, στον κλάδο παρατηρείται υπερπροσφορά επιχειρήσεων σε επίπεδο εισαγωγής και λιανικής, ενώ ανταγωνισμός προκαλείται από τη διάθεση προϊόντων σε άλλες αγορές (π.χ. σουπερμάρκετ, λαϊκές αγορές), με συνέπεια να συρρικνώνονται τα περιθώρια κερδοφορίας και να παρατηρούνται φαινόμενα «πολέμου τιμών».
TO BHMA 30/4
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής σήμερα αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου ένδυσης και υπόδησης λόγω του υψηλού ανταγωνισμού από χαμηλού κόστους εισαγόμενα προϊόντα, της έλλειψης πρώτων υλών και του υψηλού, όπως χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές, εργατικού κόστους.
Η πτώση της παραγωγής, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, έχει αποτυπωθεί στο κλείσιμο επιχειρήσεων, στην απόφαση μεταφοράς σε παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό (π.χ. Βαλκάνια, Ασία), καθώς και στη στροφή στις εισαγωγές. Ο κλάδος παρουσιάζει υψηλή εισαγωγική διείσδυση, με κύριες χώρες προέλευσης των προϊόντων την Ιταλία, την Κίνα και την Ισπανία. Το 2008 το έλλειμμα στην ένδυση ανήλθε σε 1,3 δισ. ευρώ και σε 252,9 εκατομμύρια τεμάχια, ενώ στην υπόδηση σε 545 εκατ. ευρώ και 70 εκατομμύρια ζευγάρια.
Οι εισαγωγικές επιχειρήσεις λειτουργούν σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, σε δύο επίπεδα κυρίως: στη σύναψη συνεργασιών με τους ξένους οίκους για αντιπροσώπευση των προϊόντων τους στην εγχώρια αγορά και στη λιανική προκειμένου να εξασφαλίσουν παραγγελίες κατά τη διάρκεια των δειγματισμών.
Τόσο στην ένδυση όσο και στην υπόδηση πολλές εισαγωγικές επιχειρήσεις έχουν επεκταθεί και στη λιανική, αναπτύσσοντας αλυσίδες καταστημάτων με τις φίρμες τους. Σύμφωνα με εκπροσώπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Ηellastat για την εκπόνηση της μελέτης, η πίεση που ασκείται στην αγορά εξαιτίας της ύφεσης είναι πολύ υψηλή, καθώς η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί και χαρακτηρίζονται από αρνητική ψυχολογία.
Το παρεμπόριο και η διακίνηση πλαστών προϊόντων αποτελούν επίσης σημαντικά προβλήματα, εντείνοντας τον ανταγωνισμό σε μια περίοδο όπου μερίδα καταναλωτών στρέφεται στη φθηνότερη λύση. Επιπλέον, η έντονη εποχικότητα του κλάδου και ο κίνδυνος απαξίωσης των εμπορευμάτων, σε συνδυασμό με τα υψηλά εργατικά κόστη και μισθώματα, συνεπάγονται υψηλές απαιτήσεις σε κεφάλαιο κίνησης και ορθή οικονομική διαχείριση.
Τέλος, στον κλάδο παρατηρείται υπερπροσφορά επιχειρήσεων σε επίπεδο εισαγωγής και λιανικής, ενώ ανταγωνισμός προκαλείται από τη διάθεση προϊόντων σε άλλες αγορές (π.χ. σουπερμάρκετ, λαϊκές αγορές), με συνέπεια να συρρικνώνονται τα περιθώρια κερδοφορίας και να παρατηρούνται φαινόμενα «πολέμου τιμών».
TO BHMA 30/4
Στο mall η αστυνομία έκοβε κλήσεις σε μηχανάκια παρκαρισμένα. Δίπλα απλωμένα σεντόνια από αλλοδαπούς έκλειναν τον πεζόδρομο. Δεν τους έκαναν ούτε παρατήρηση. Έχω την εντύπωση ότι γράφουν τα μηχανάκια για να μην εμποδίζουν τους αλλοδαπούς να απλώνουν σεντόνια.
ΑπάντησηΔιαγραφή